''The Boston Globe'' is an American daily
newspaper A newspaper is a Periodical literature, periodical publication containing written News, information about current events and is often typed in black ink with a white or gray background. Newspapers can cover a wide variety of fields such as po ...

founded and based in
Boston Boston (, ), officially the City of Boston, is the capital city, capital and List of municipalities in Massachusetts, most populous city of the Commonwealth (U.S. state), Commonwealth of Massachusetts in the United States and 21st List of Unite ...
Massachusetts Massachusetts (, ), officially the Commonwealth of Massachusetts, is the most populous U.S. state, state in the New England region of the United States. It borders on the Atlantic Ocean to the east, Connecticut to the southwest and Rhode Island ...
. The newspaper has won a total of 26 Pulitzer Prizes, and had a weekday circulation of 92,820 during the final three months of 2019. ''The Boston Globe'' is the oldest and largest daily newspaper in Boston. Founded in 1872, the paper was mainly controlled by Irish Catholic interests before being sold to and his family. After being privately held until 1973, it was sold to ''
The New York Times ''The New York Times'' (''NYT'' or ''NY Times'') is an American daily newspaper based in New York City with a worldwide readership. Founded in 1851, the ''Times'' has since won List of Pulitzer Prizes awarded to The New York Times, 130 Pulit ...
'' in 1993 for $1.1billion, making it one of the most expensive print purchases in U.S. history. The newspaper was purchased in 2013 by Boston Red Sox and Liverpool F.C. owner John W. Henry for $70million from The New York Times Company, having lost over 90% of its value in 20 years. The newspaper has been noted as "one of the nation's most prestigious papers." In 1967, ''The Boston Globe'' became the first major paper in the U.S. to come out against the
Vietnam War {{Infobox military conflict , conflict = Vietnam War{{native name, vi, Chiến tranh Việt Nam , partof = the Indochina Wars and the Cold War , image = File:VNWarMontage.png , image_size = 300px , ca ...
. The paper's 2002 coverage of the Roman Catholic Church sex abuse scandal received international media attention and served as the basis for the 2015 American drama film ''
Spotlight Spotlight or spot light may refer to: Lighting * Automotive lighting#Spot lights, Spot lights, automotive auxiliary lamps * Spotlight (theatre lighting) * Spotlight, a searchlight * Stage lighting instrument, stage lighting instruments, of severa ...
''. The chief print rival of ''The Boston Globe'' is the '' Boston Herald'', which has a smaller circulation that is declining more rapidly. The editor of ''The Boston Globe'' is Brian McGrory, who took the helm in December 2012.


''The Boston Globe'' was founded in 1872 by six Boston businessmen who jointly invested $150,000 (). The founders included Eben Dyer Jordan of the Jordan Marsh department store, and Cyrus Wakefield of the Wakefield Rattan Company and namesake of the town of Wakefield, Massachusetts. The first issue was published on March 4, 1872, and sold for four cents (). In August 1873, Jordan hired as temporary business manager; in December, Taylor signed a contract to be general manager of the paper for two years. He would serve as the first publisher of ''The Boston Globe'' until his death in 1921, and was succeeded by four of his descendants until 1999. Originally a morning daily, the ''Globe'' began a Sunday edition in 1877. A weekly edition called ''The Boston Weekly Globe'', catering to mail subscribers outside the city, was published from 1873 until being absorbed by the Sunday edition in 1892. In 1878, ''The Boston Globe'' started an afternoon edition called ''The Boston Evening Globe'', which ceased publication in 1979. By the 1890s, ''The Boston Globe'' had become a stronghold, with an editorial staff dominated by Irish Americans, Irish American Catholics.

20th century

In 1912, the ''Globe'' was one of a cooperative of four newspapers, including the ''Chicago Daily News'', ''The New York Globe'', and the ''Philadelphia Bulletin'', to form the Associated Newspapers (U.S.), Associated Newspapers syndicate. In the 1940 Massachusetts gubernatorial election, the ''Globe'' correctly projected the re-election of Republican incumbent Leverett Saltonstall, using methods first established by Charles H. Taylor; rival ''The Boston Post'' called the race incorrectly for Democrat Paul A. Dever. In 1955, Laurence L. Winship was named editor, ending a 75-year period of the role being held by the paper's publishers. In the next decade, the ''Globe'' rose from third to first in the competitive field of what was then eight Boston newspapers. In 1958, the ''Globe'' moved from its original location on Washington Street (Boston), Washington Street in downtown Boston to Morrissey Boulevard in the Dorchester, Boston, Dorchester neighborhood. In 1965, Thomas Winship succeeded his father as editor. The younger Winship transformed the ''Globe'' from a mediocre local paper into a regional paper of national distinction. He served as editor until 1984, during which time the paper won a dozen Pulitzer Prizes, the first in the paper's history. ''The Boston Globe'' was a private company until 1973 when it went public under the name Affiliated Publications. It continued to be managed by the descendants of Charles H. Taylor. In 1993, The New York Times Company purchased Affiliated Publications for United States dollar, US$1.1billion, making ''The Boston Globe'' a wholly owned subsidiary of ''The New York Times'' parent. The Jordan and Taylor families received substantial The New York Times Company stock, but by 1999 the last Taylor family members had left management. Boston.com, the online edition of ''The Boston Globe'', was launched on the World Wide Web in 1995. Consistently ranked among the top ten newspaper websites in America, it has won numerous national awards and took two regional Emmy Awards in 2009 for its video work. ''The Boston Globe'' has consistently been ranked in the forefront of American journalism. ''Time (magazine), Time'' magazine listed it as one of the ten best US daily newspapers in 1974 and 1984, and the ''Globe'' tied for sixth in a national survey of top editors who chose "America's Best Newspapers" in the ''Columbia Journalism Review'' in 1999.

21st century

Under the helm of editor Martin Baron and then Brian McGrory, the ''Globe'' shifted away from coverage of international news in favor of Boston-area news. ''Globe'' reporters Michael Rezendes, Matt Carroll, Sacha Pfeiffer and Walter V. Robinson, Walter Robinson and editor Ben Bradlee Jr. were an instrumental part of uncovering the Roman Catholic Church sex abuse scandal in 2001–2003, especially in relation to Massachusetts churches. They were awarded the Pulitzer Prize for their work, one of several the paper has received for its investigative journalism, and their work was dramatized in the 2015 Academy Award for Best Picture, Academy Award-winning film Spotlight (film), ''Spotlight'', named after the paper's in-depth investigative division. ''The Boston Globe'' is credited with allowing Peter Gammons to start his ''Notes'' section on baseball, which has become a mainstay in many major newspapers nationwide. In 2004, Gammons was selected as the 56th recipient of the J. G. Taylor Spink Award for outstanding baseball writing, given by the BBWAA, and was honored at the Baseball Hall of Fame on July 31, 2005. In 2007, Charlie Savage, whose reports on George W. Bush, President Bush's use of signing statements made national news, won the Pulitzer Prize for National Reporting. As of 2010, the ''Globe'' hosted 28 blogs covering a variety of topics including Sports in Boston, Boston sports, local politics, and a blog made up of posts from the paper's opinion writers. On April 2, 2009, The New York Times Company threatened to close the paper if its unions did not agree to $20 million of cost savings. Some of the cost savings include reducing union employees' pay by 5%, ending pension contributions, ending certain employees' tenures. ''The Boston Globe'' eliminated the equivalent of 50 full-time jobs; among buy-outs and layoffs, it swept out most of the part-time employees in the editorial sections. However, early on the morning of May 5, 2009, The New York Times Company announced it had reached a tentative deal with the Boston Newspaper Guild, which represents most of the ''Globe'' editorial staff, that allowed it to get the concessions it demanded. The paper's other three major unions had agreed to concessions on May 3, 2009, after The New York Times Company threatened to give the government 60-days notice that it intended to close the paper. Despite the cuts helping to "significantly [improve]" its financial performance by October of that year, the ''Globe'' parent company indicated that it was considering strategic alternatives for the paper, but did not plan to sell it. In September 2011, ''The Boston Globe'' launched a dedicated, subscription-based website at bostonglobe.com. Starting in 2012, the ''Globe'' provided a printing and circulating service for the '' Boston Herald'', and by 2013 was handling its rival's entire press run. This arrangement remained in place until 2018, ending after the acquisition of the ''Herald'' by Digital First Media. In February 2013, The New York Times Company announced that it would sell its New England Media Group, which encompasses the ''Globe''; bids were received by six parties, of them included John Gormally (then-owner of WGGB-TV in Springfield, Massachusetts), another group included members of former ''Globe'' publishers, the Taylor family, and Boston Red Sox principal owner John W. Henry, who bid for the paper through the New England Sports Network (majority owned by Fenway Sports Group alongside the Boston Bruins). However, after the NESN group dropped out of the running to buy the paper, Henry made his own separate bid to purchase the ''Globe'' in July 2013. On October 24, 2013, he took ownership of the ''Globe'', at a $70million purchase price, and renamed the venture Boston Globe Media. On January 30, 2014, Henry named himself publisher and named Mike Sheehan, a prominent former Boston ad executive, to be CEO. , Doug Franklin replaced Mike Sheehan as CEO, then Franklin resigned after six months in the position, in July 2017, as a result of strategic conflicts with owner Henry. In July 2016, the 815,000-square-foot headquarters located in Dorchester was sold to an unknown buyer for an undisclosed price. The ''Globe'' moved its printing operations in June 2017 to Myles Standish Industrial Park in Taunton, Massachusetts. Also in June 2017, the ''Globe'' moved its headquarters to Exchange Place (Boston), Exchange Place in Boston, Boston's Financial District, Boston, Financial District.

Editorial page

Starting with the Sunday edition in 1891, and expanded to weekday editions in 1913, each lead editorial in the ''Globe'' was signed "Uncle Dudley", a practice ended by editor Thomas Winship in 1966. In March 1980, the ''Globe'' published an editorial about a speech by President Jimmy Carter, which included the accidental headline "Mush from the Wimp" during part of the press run, drawing national attention. Since 1981, the editorial pages of the ''Globe'' have been separate from the news operation, as is frequently customary in the news industry. Editorials represent the official view of ''The Boston Globe'' as a community institution. The publisher reserves the right to veto an editorial and usually determines political endorsements for high office. The ''Globe'' made its first political endorsement in 1967, supporting Kevin White (politician), Kevin White in that year's 1967 Boston mayoral election, Boston mayoral election. The ''Globe'' has consistently endorsed Democratic presidential candidates, most recently Hillary Clinton in the 2016 United States presidential election, 2016 presidential election, and Joe Biden in the 2020 United States presidential election, 2020 presidential election. Describing the political position of ''The Boston Globe'' in 2001, former editorial page editor Renée Loth told the Boston University alumni magazine:
The ''Globe'' has a long tradition of being a progressivism, progressive institution, and especially on social issues. We are pro-choice; we're against the death penalty; we're for gay rights. But if people read us carefully, they will find that on a whole series of other issues, we are not knee-jerk. We're for charter schools; we're for any number of business-backed tax breaks. We are a lot more nuanced and subtle than that Modern liberalism in the United States, liberal stereotype does justice to.
Ellen Clegg, a long-time ''Globe'' journalist and former top spokeswoman for the newspaper, was named editor of the editorial page in 2015. Clegg retired in 2019, and was succeeded by Bina Venkataraman.

August 2018 editorial campaign

In August 2018, the editorial board launched a coordinated campaign for newspapers nationwide to respond to President Donald Trump's "enemy of the people" attacks and "fake news" rants against the media by publishing locally produced editorial responses on Thursday, August 16. Within a couple of days, an estimated 100+ newspapers had pledged to join the campaign, jumping to roughly 200 a few days later. On August 13, the Radio Television Digital News Association and its Voice of the First Amendment Task Force encouraged its 1,200 member organizations to join the campaign, while other media organizations also helped spread the call to action. Even as some right-leaning outlets portrayed the ''Globe''s campaign as an attack on the president, rather than his rhetorical attacks on the Fourth Estate, some newspapers got a head start, releasing content on August 15, while 350 newspapers participated in the event on August 16. From August 10 to 22, approximately 14 threatening phone calls were made to ''Boston Globe'' offices. The caller stated that the ''Globe'' was the "enemy of the people" and threatened to kill newspaper employees. On August 30, California resident Robert Chain was arrested by an Federal Bureau of Investigation, FBI SWAT team and charged with a single count of making a threatening communication in interstate commerce. In May 2019, Chain pleaded guilty in a US federal court to seven counts of making threatening communications in interstate commerce.


Appearing in the Sunday paper almost every week is ''The Boston Globe Magazine''. , Veronica Chao is the editor, and contributors include Neil Swidey and Meredith Goldstein. Since 2004, the December issue features a ''Bostonian of the Year''. Past winners include Red Sox general manager Theo Epstein (2004), retired judge and Big Dig whistleblower Edward Ginsburg (2005), governor Deval Patrick (2006), Neighborhood Assistance Corporation of America founder and CEO Bruce Marks (Boston), Bruce Marks (2007), NBA champion Paul Pierce (2008), professor Elizabeth Warren (2009), Republican politician Scott Brown (politician), Scott Brown (2010), U.S. attorney Carmen Ortiz and ArtsEmerson executive director Robert Orchard (Boston), Robert Orchard (2011), Olympic gold medalists Aly Raisman and Kayla Harrison (2012), three people who were near the Boston Marathon bombing, Dan Marshall, Natalie Stavas, and Larry Hittinger (2013), DeMoulas Market Basket, Market Basket employees (2014), and neuropathology, neuropathologist Ann McKee (2017). On October 23, 2006, ''The Boston Globe'' announced the publication of ''Design New England: The Magazine of Splendid Homes and Gardens''. This glossy oversized magazine is published six times per year.

Pulitzer Prizes

* 1966 Pulitzer Prize, 1966: Meritorious Public Service for its "campaign to prevent the confirmation of Francis X. Morrissey as a Federal District judge." * 1972 Pulitzer Prize, 1972: Local Reporting, ''The Boston Globe'' Spotlight Team for "their exposure of political favoritism and conflict of interest by office holders in Somerville, Massachusetts." * 1974 Pulitzer Prize, 1974: Editorial Cartooning, Paul Szep. * 1975 Pulitzer Prize, 1975: Meritorious Public Service, ''The Boston Globe'', for its "massive and balanced coverage of the Boston school desegregation crisis." * 1977 Pulitzer Prize, 1977: Editorial Cartooning, Paul Szep * 1980 Pulitzer Prize, 1980: Distinguished Commentary, Ellen Goodman, columnist."Mailer Cops His Second Pulitzer. ''Boston Globe'' Gets 3 awards; 'Taley's Folly' top drama", ''The Spokesman-Review'', page 6, April 15, 1980. * 1980: Distinguished Criticism, William A. Henry III, for television criticism. * 1980: Special Local Reporting, ''The Boston Globe'' Spotlight Team for describing transit mismanagement. * 1983 Pulitzer Prize, 1983: National Reporting, ''The Boston Globe Magazine'' for its article "War and Peace in the Nuclear Age". * 1984 Pulitzer Prize, 1984: Spot News Photography, Stan Grossfeld for photographing the effects of the Lebanese Civil War."Journalists Toasting 1984 Pulitzer Prize.", ''Kentucky New Era,'' page 21, April 16, 1984. * 1984: For Local Investigative Specialized Reporting, Kenneth Cooper, Joan Fitz Gerald, Jonathan Kaufman, Norman Lockman, Gary Mc Millan, Kirk Scharfenberg and David Wessel of ''The Boston Globe'' for a series on racism including self-criticis

ref name="Pulitzer Prize page 21"/> * 1985 Pulitzer Prize, 1985: Feature Photography, Stan Grossfeld for a "series of photographs of the 1983–85 famine in Ethiopia and for his pictures of Illegal immigration to the United States, illegal aliens on the Mexican border." The Pulitzer was also awarded in equal parts to Larry C. Price of the ''Philadelphia Inquirer'' for his series on the war-torn peoples of Angola and El Salvador. * 1995 Pulitzer Prize, 1995: Distinguished Beat Reporting, David M Shribman for his "analytical reporting on Politics of the United States, Washington developments and the Politics of the United States, national scene." * 1996 Pulitzer Prize, 1996: Distinguished Criticism, Robert Campbell (journalist), Robert Campbell * 1997 Pulitzer Prize, 1997: Distinguished Commentary, Eileen McNamara * 2001 Pulitzer Prize, 2001: Distinguished Criticism, Gail Caldwell * 2003 Pulitzer Prize, 2003: Public Service, ''Boston Globe'' Spotlight Team for "courageous, comprehensive coverage in its disclosures of sexual abuse by priests in the Roman Catholic Church" * 2005 Pulitzer Prize, 2005: Explanatory Reporting, Gareth Cook for "explaining, with clarity and humanity, the complex scientific and ethical dimensions of stem cell research." * 2007 Pulitzer Prize, 2007: National Reporting, Charlie Savage * 2008 Pulitzer Prize, 2008: Distinguished Criticism, Mark Feeney * 2011 Pulitzer Prize, 2011: Distinguished Criticism, Sebastian Smee * 2012 Pulitzer Prize, 2012: Distinguished Criticism, Wesley Morris * 2014 Pulitzer Prize, 2014: Breaking News, for coverage of the Boston Marathon bombing * 2015 Pulitzer Prize, 2015: Editorial Writing, Kathleen Kingsbury * 2016 Pulitzer Prize, 2016: Distinguished Commentary, Farah Stockman * 2016: Feature Photography, Jessica Rinaldi

Notable personnel




The ''Globe'' uses "editor" as the highest title (other newspapers may call this role editor-in-chief). The role of editor was held by three people in the earliest years of the paper, then from 1880 to 1955 by the publishers. The extended period of a publisher-editor ended in 1955, when Laurence L. Winship was named editor by publisher William Davis Taylor. Winship became the paper's top editor following the death of James Morgan, longtime ''de facto'' executive editor. Morgan had joined the ''Globe'' in January 1884, hired by Charles H. Taylor. * Maturin Murray Ballou (1872–1873) * Edwin M. Bacon (1873–1878) * Edwin C. Bailey (1878–1880) * Charles H. Taylor (1880–1921) ''publisher'' * William O. Taylor (1921–1955) ''publisher'' * Laurence L. Winship (1955–1965) * Thomas Winship (1965–1984) * Michael C. Janeway (1984–1986) * John S. Driscoll (1986–1993) * Matthew V. Storin (1993–2001) * Martin Baron (2001–2012) * Brian McGrory (2012–present) Source:

Incidents of fabrication and plagiarism

In 1998, columnist Patricia Smith (poet), Patricia Smith was forced to resign after it was discovered that she had fabricated people and quotations in several of her columns. In August of that year, columnist Mike Barnicle was discovered to have copied material for a column from a George Carlin book, ''Brain Droppings''. He was suspended for this offense, and his past columns were reviewed. ''The Boston Globe'' editors found that Barnicle had fabricated a story about two cancer patients, and Barnicle was forced to resign. Columnist Jeff Jacoby (columnist), Jeff Jacoby was suspended by the ''Globe'' in 2000 for failing to credit non-original content used in his column. In 2004, the ''Globe'' apologized for printing graphic photographs that the article represented as showing U.S. soldiers raping Iraqi women during the Iraq War from a city councilor's presentation before they were verified. The photos had already been found by other news organizations to be from an internet pornography site. In the spring of 2005, the ''Globe'' retracted a story describing the events of a seal hunt near Halifax Regional Municipality, Halifax, Nova Scotia, that took place on April 12, 2005. Written by freelancer Barbara Stewart, a former ''
The New York Times ''The New York Times'' (''NYT'' or ''NY Times'') is an American daily newspaper based in New York City with a worldwide readership. Founded in 1851, the ''Times'' has since won List of Pulitzer Prizes awarded to The New York Times, 130 Pulit ...
'' staffer, the article described the specific number of boats involved in the hunt and graphically described the killing of seals and the protests that accompanied it. In reality, weather had delayed the hunt, which had not yet begun the day the story had been filed, proving that the details were fabricated. Columnist Kevin Cullen was suspended by the ''Globe'' in 2018 for fabricating stories related to the Boston Marathon bombing.


''The Boston Globe'' maintains two distinct major websites: BostonGlobe.com is a subscriber-supported site with a paywall and content from the printed paper; and Boston.com, one of the first regional news portals, is supported by advertising. Between September 2011 and March 2014, the ''Globe'' gradually withdrew stories written by ''Globe'' journalists from Boston.com, making the sites more and more separated. BostonGlobe.com was designed to emphasize a premium experience focusing on content and emulating the visual appearance of ''The Boston Globe'' newspaper; the site was one of the first major websites to use a Responsive web design, responsive design which automatically adapts its layout to a device's screen size. Boston.com followed suit in 2014. The two sites are aimed towards different readers; while Boston.com became targeted towards "casual" readers and local content, the new ''Boston Globe'' website is targeted towards the audience of the paper itself. In 2012, the Society for News Design selected BostonGlobe.com as the world's best-designed news website.

Digital subscriptions

In December 2016, the ''Globe'' reported a total of 72,889 "restricted digital access" subscriptions and this grew to 90,440 by the end of June in 2017. In a memo to the ''Globe'' staff on New Year's Eve of 2017, editor Brian McGrory said the newspaper was closing in on 95,000 digital subscribers and would pass the 100,000 mark in the first half of 2018. ''Globe'' spokeswoman Jane Bowman later confirmed that the ''Globe'' had reached the 100,000 goal. McGrory has stated in the recent past that reaching 200,000 digital subscribers would make the ''Globe'' self-sustaining. Boston Globe Media Partners, which owns the ''Globe'', operates a number of websites covering certain niche subjects. The sites share many resources, like office space, with the ''Globe'', but are often branded separately from the newspaper: * Boston.com is a regional website that offers news and information about the Boston, Massachusetts area. * Loveletters.boston.com is a love advice column run by Meredith Goldstein, an advice columnist and entertainment reporter for ''The Boston Globe.'' * Realestate.boston.com is a regional website that offers advice on buying, selling, home improvement, and design with expert advice, insider neighborhood knowledge, the latest listings to buy or rent, and a window on the world of luxury living. * BetaBoston, launched in 2014, covers the local technology industry in Boston, its suburbs and New England as a whole.


''Crux'' was launched by the ''Globe'' in September 2014 to focus on news related to the Catholic Church. At the end of March 2016, ''The Globe'' ended its association with ''Crux'', transferring ownership of the website to the ''Crux'' staff. With John L. Allen Jr. as the new editor, ''Crux'' received sponsorship from the Knights of Columbus and several Catholic dioceses.


''Stat'', launched in 2015, covers health, medicine and life sciences, with a particular focus on the Biotechnology industry in Boston, biotechnology industry based in and around Boston. ''Stat'' employs journalists in Boston, Washington, D.C., New York City and San Francisco.


''The Boston Globe'' started the GRANT (Globe Readers And Non-profits Together) in 2013 as a way to give back to the New England community. All ''Globe'' subscribers receive a GRANT voucher during February, ranging from $25 to $125 of GRANT dollars. The amount depends on length of tenure as a subscriber; the longer one has been subscribed to the ''Globe'', the more GRANT dollars are received. Anyone who wishes to take part in this program can enter their respective subscriber number online and choose their favorite New England non-profit. The GRANT dollars earned by every non-profit can be redeemed for free advertising space in ''The Boston Globe''. Organizations usually utilize this advertising space to promote events, fundraise, or simply advertise. Every year, more and more non-profits are recognized and given the opportunity to earn free advertising space. In three years, ''The Boston Globe'' donated over $3million of advertising space. , the program's "Redeem Voucher" page does not appear to have been updated since 2019.

See also

* List of newspapers in Massachusetts * ''Boston Evening Transcript'' * ''Boston Daily Advertiser'' * '' Boston Herald'' * ''The Boston Journal'' * ''The Boston Post'' * ''The Boston Record'' * WLVI, a television station the ''Globe'' held half-ownership of from 1966 to 1974


External links

* {{DEFAULTSORT:Boston Globe, The The Boston Globe, 1872 establishments in Massachusetts Daily newspapers published in the United States Media coverage of Catholic Church sexual abuse scandals Newspapers published in Boston Publications established in 1872 Pulitzer Prize for National Reporting winners Pulitzer Prize for Public Service winners Pulitzer Prize-winning newspapers Websites utilizing paywalls